5 rzeczy, o których musisz pamiętać wybierając Internet dla swojej firmy
13.12.2017
5 rzeczy, o których musisz pamiętać wybierając Internet dla swojej firmy
W świecie, w którym zarówno komunikacja wewnątrz firmy, jak i sprzedaż oraz obsługa klienta opierają się w dużej mierze na działaniach online wybór właściwego dostawcy Internetu jest jednym z tych elementów, które potrafią znacząco wpływać na funkcjonowanie biznesu. W tym tekście omawiamy 5 rzeczy, o których warto pamiętać podejmując decyzję o wyborze dostawcy Internetu dla firmy.
Przede wszystkim atrakcyjność oferty
Zanim rozpoczniemy rozmowy z dostawcami Internetu dotyczące kupna usługi i warunków współpracy, warto dokładnie przeanalizować prezentowane przez nich oferty. Na atrakcyjność oferty w przypadku tego typu usług składa się kilka elementów. Jednym z kluczowych, na który warto zawrócić uwagę są limity transferu, które potrafią być szczególnie uciążliwe dla użytkowników Internetu mobilnego.
Medium dostępowe
W przypadku biura, wygodnym i sprawdzonym rozwiązaniem jest skorzystanie z klasycznego stałego łącza, najlepiej dostarczonego światłowodem. Takie rozwiązanie, oprócz stabilności łącza gwarantuje nieograniczone możliwości podnoszenia jego przepustowości, gdyby pojawiła się taka potrzeba. Poza limitem transferu istotne jest sprawdzenie czy dostawca nie ogranicza liczby urządzeń, które mogą korzystać z danego łącza. Mając na względzie rozwój firmy, dobrze jest mieć możliwość korzystania z usługi na wielu różnych urządzeniach jednocześnie.
Czas trwania umowy
Jest to jeden z czynników determinujących warunki współpracy z operatorem. Większość dostawców przygotowuje bardziej konkurencyjne warunki dla tych firm, które zdecydują się podpisać umowę na dłuższy czas. Warto zdecydować się na podpisanie umowy długoterminowej zwłaszcza wtedy, gdy w związku z tym, oferta operatora przedstawia korzystny plan cenowy, przewiduje obniżenie miesięcznych opłat lub atrakcyjne zniżki.
Z reguły umowy z dostawcami usług Internetu podpisywane są na okres 12 lub 24 miesięcy. Ważne, aby przewidywały one możliwość wprowadzania zmian w zakresie nowych rozwiązań technologicznych, które mogłyby pozytywnie wpłynąć na korzystanie z usługi. Ważnym elementem jest również ustalenie szczegółów związanych z warunkami przeniesienia usługi pod inny adres. Dostawca, posiadający własną, dużą sieć powinien posiadać takie rozwiązanie w swojej ofercie.
Usługi dodatkowe
Zdarza się, że są traktowane jako czynniki mające zachęcić klientów do ostatecznego zakupu usługi. I chociaż może się wydawać, że to tylko jedna z wielu kart przetargowych wykorzystywanych przez dostawców, w rzeczywistości, usługi dodatkowe potrafią obejmować narzędzia przydatne z punktu widzenia firmy i prowadzonej przez nią działalności oferując je w atrakcyjniejszej cenie. Transmisja danych, usługi Data Center czy też możliwość korzystania z sieci MPLS to tylko niektóre dodatki, które mogą pojawiać się w ofercie dla klientów poszukujących usługi Internetu.
Opieka techniczna
Nawet jeśli stosunkowo dobrze radzimy sobie w rozwiązywaniu problemów technicznych, warto wybrać takiego dostawcę Internetu, który zapewni nam odpowiednią opiekę techniczną przez cały okres trwania umowy. Pod pojęciem "odpowiednią” rozumie się z reguły: szybko działający (także w weekendy i w godzinach popołudniowych) serwis techniczny, który, gdy zajdzie taka potrzeba zajmie się konfiguracja sieci lub zdiagnozowaniem ewentualnych nieprawidłowości w jej funkcjonowaniu.
Jaki Internet wybrać?
W przypadku firm, którym szczególnie zależy na nieprzerwanym dostępie do stałego łącza, dobrym wyborem jest Internet kablowy. Warto zadbać o to, by w siedzibie, którą zajmie nasza firma znajdowała się odpowiednia infrastruktura umożliwiająca podłączenie stałego łącza. Dostawca, powinien posiadać własną, nie dzierżawioną sieć światłowodową, aby móc świadczyć usługę bez zależności od podmiotów zewnętrznych, efektywniej i taniej.
Zaletą łącza kablowego jest możliwość rozdzielenia go na wiele różnych urządzeń za pośrednictwem routera Wi-Fi, który powinien jednak posiadać odpowiednie zabezpieczenia. Łącze radiowe - popularniejsze w mniejszych miejscowościach nie zapewnia gwarancji dostępu do sieci (np. niezależnie od warunków pogodowych). Innym aspektem, na który warto zawrócić uwagę wybierając Internet dla swojej firmy jest rodzaj łącza. Łącze asymetryczne charakteryzuje różnica pomiędzy prędkością pobierania i wysyłania danych. W przypadku łącza symetrycznego nie spotykamy się z tego typu dysproporcjami, a wykorzystywana w jego przypadku technologia światłowodowa zapewnia jakość i wygodę korzystania z usługi.
Wybierając dostawcę usług Internetu dla firmy warto robić to świadomie, a swoją decyzję opierać na dokładnej analizie ofert i umów proponowanych przez poszczególnych dostawców. Stabilność połączenia, obsługa techniczna, brak kruczków prawnych w umowie oraz limitów danych to tylko niektóre elementy, na które warto zwrócić uwagę. Takie podejście nie tylko pozwoli nam wybrać solidnego dostawcę poszukiwanej usługi na długie lata, ale uchroni również nasz biznes przed przestojami, stratą czasu, pieniędzy i potencjalnych klientów.