Aktualności

Przepustowość łącza - co należy wiedzieć?

05.03.2018

Co warto wiedzieć na temat przepustowości łącza i dlaczego?

Dostęp do Internetu to w obecnych czasach podstawa codzienności. Służy zarówno w celach rozrywkowych, jak i zawodowych. Wraz z coraz większym rozpowszechnieniem się Internetu, zwiększają się potrzeby co do jego wydajności. Co się na nią składa i czym właściwie jest przepustowość łącza, a także czemu jest tak ważna? Postaramy się szerzej przybliżyć ten temat.

Przepustowość łącza - czym jest?

Jest to jeden z najważniejszych parametrów służących do oceny jakości łącza. Wyraża się ją w bitach na sekundę. Wartość ta nie jest, jak się powszechnie uważa stricte prędkością łącza, a pojemnością, czyli ilością danych, jaką możemy przesłać w czasie jednej sekundy. Ze względu na wyrażenie za pomocą tej samej jednostki, przepustowość łącza bywa mylona z inną wartością - przepływnością. Ta natomiast oznacza ilość danych przepływających w obecnej chwili przez łącze.

Od czego zależy przepustowość łącza?

Istnieje kilka czynników, od których ona zależy. Jednym z nich jest standard przesyłu danych. Przesyłane dane muszą pokonać długą drogę i na każdym jej etapie przepustowość naszego łącza może ulec ograniczeniu. Ważną rolę odgrywa tu wydajność sieci wewnętrznej. Mamy do wyboru różne standardy przesyłu danych - najpopularniejsze to ADSL, VDSL, VDSL2 i światłowód, a z sieci bezprzewodowych LTE i 3G. Pamiętać należy, że oferowana przez usługodawcę przepustowość łącza stanowi wartość maksymalną - zależnie od zastosowanej technologii przesyłu napotkać możemy różne wahania rzeczywistej prędkości. Najbardziej niestabilną przepustowość oferują wszystkie łącza bezprzewodowe, z tego powodu ich zastosowanie w użyciu komercyjnym powinno być ostatecznością. Chcąc zapewnić maksymalną stabilność i przepustowość łącza, powinniśmy wybrać światłowód, ewentualnie łącze kablowe.

Przepustowość łącza a sieć LAN

Omawiając temat przepustowości łącza, pamiętać musimy, że prędkość przesyłu danych limitowana jest przez najwolniejszy odcinek na trasie, jaką pokonuje pakiet. Często słabym punktem może być wewnętrzna sieć LAN. Przykładowo, aby umożliwić klientowi końcowemu pełne wykorzystanie 300 mega bitowego łącza światłowodowego, zapewnić musimy taką samą prędkość w sieci wewnętrznej. Oznacza to konieczność wykorzystania łącza Gigabit Ethernet - łącze Fast Ethernet ograniczy przepustowość odczuwalną przez klienta do 100mbps. Również połączenie urządzenia końcowego przez sieć Wi-Fi drastycznie obniży rzeczywistą przepustowość łącza, w przypadku szybkiego łącza światłowodowego bądź DSL.

Jak dobrać prędkość łącza dla firmy?

Przed podpisaniem umowy z usługodawcą musimy oszacować, jakie może być maksymalne zapotrzebowanie generowane przez firmę. Musimy określić, jak duży ruch generowany jest przez wszystkie firmowe serwisy internetowe, wziąć pod uwagę musimy także ewentualne połączenia zdalne czy sieciowe kopie bezpieczeństwa wykraczające poza sieć wewnętrzną. Po oszacowaniu wartości wybrać możemy ofertę najbardziej zbliżoną do naszych wymagań - jednak oferowana przepustowość łącza nie powinna być niższa niż szacowane maksymalne zapotrzebowanie. Braki w wydajności połączenia sieciowego w kluczowych dla firmy momentach mogą doprowadzić do paraliżu usług sieciowych. Warto zabezpieczyć się przed taką ewentualnością poprzez zarezerwowanie części łącza dla kluczowych usług. Z pomocą przychodzi usługa QoS pozwalająca na narzucenie limitów i priorytetów użycia łącza dla klientów końcowych. Warto wydzielić rezerwację dla najważniejszych usług sieciowych oraz narzucić limit dla sieci gościa, aby uniknąć sytuacji, w której prywatny sprzęt sieciowy pracownika nadmiernie obciąża łącze.

Podsumowanie

Wybierając łącze dla firmy, powinniśmy określić przybliżone zapotrzebowanie na jego przepustowość. Aby zapewnić stabilne działanie łącza, wybierzmy połączenie światłowodowe bądź kablowe. Przepustowość oferowana przez łącza bezprzewodowe jest dużo bardziej niestabilna, przez co niewskazana dla biznesu.

Szanowny gościu!

Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Telnap Telecom Sp.z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "Telnap Telecom") oraz również nasi zaufani partnerzy, z którymi stale współpracujemy (dalej będziemy używać skrótu "Zaufani Partnerzy"). Najczęściej ta współpraca ma na celu wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Listę zaufanych partnerów znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:

  • dopasować treści stron, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę naciśnij przycisk "ZGADZAM SIĘ" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z Usług Telnap Telecom, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych *Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez *WPM SA, *Wirtualną Polskę oraz *Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (są tam również opisane wszystkie wszystkie definicje oznaczone symbolem "*").

ZGADZAM SIĘ  POLITYKA PRYWATNOŚCI