Co wpływa na awaryjność łącza?
19.03.2018
Stabilne działanie połączenia internetowego jest podstawową cechą, jaką posiadać musi sieć firmowa. Co wpływa na awaryjność połączenia i gdzie najczęściej dochodzi do usterek?
Stabilność a awaryjność
Już na etapie wyboru metody dostarczania Internetu do siedziby firmy lub domu, zdawać sobie musimy sprawę z różnic pomiędzy technologiami. Metody bezprzewodowego dostarczania usługi Internet, takie jak transmisja GPRS czy LTE potrafią zapewnić w teorii duże prędkości, jednak są to wartości chwilowe i liczyć się trzeba z dużymi odchyleniami. W biznesie trudno polegać na łączu, które nie trzyma stabilnych parametrów - z tego powodu warto wybrać łącze światłowodowe bądź DSL. Propagacja sygnału przez fizyczne medium w postaci miedzianego kabla bądź wiązki światłowodowej pozwala zachować stabilne działanie łącza w każdych warunkach. Zaletą technologii bezprzewodowych jest brak połączeń kablowych które mogłyby zostać uszkodzone - cały ruch pomiędzy routerem dostępowym a stacją nadawczą odbywa się w paśmie radiowym, więc środowiskiem przesyłowym jest powietrze. Jedyną metodą transferu bezprzewodowego zapewniającą stabilną prędkość w niemal każdych warunkach jest łącze satelitarne skyDSL - jednak oferowane prędkości wykluczają jego komercyjne zastosowanie.
Która technologia jest najbardziej niezawodna?
Uzasadniliśmy już, że najbardziej stabilne warunki pracy uzyskuje się, wybierając łącze światłowodowe, bądź DSL. Która z tych metod jest bardziej podatna na awarie? W przypadku łącza firmowego, które jest dostarczane do siedziby i cechuje się zwykle wysokimi prędkościami, możemy dostrzec wady kabla miedzianego. Najszybsze standardy przesyłu DSL wymagają dużo krótszych odcinków pomiędzy kolejnymi punktami niż łącze światłowodowe. W praktyce oznacza to, że pomiędzy siedzibą naszej firmy a "Internetem" znajduje się więcej urządzeń - a każde z nich to potencjalne miejsce awarii. W obu przypadkach występuje ryzyko uszkodzenia samego połączenia kabla. Przerwanie ciągłości połączenia prowadzi do bardzo poważnych strat pakietów bądź całkowitego przerwania połączenia do czasu wymiany okablowania na danym odcinku. W przypadku takiej awarii dobrze posiadać łącze biznesowe, które charakteryzuje się szerszym wsparciem technicznym i krótszymi czasami napraw.
Awarie wewnątrz sieci LAN
Rozważając ruch pomiędzy klientem końcowym w postaci dowolnego urządzenia sieciowego a internetem łatwo zauważyć, że jego część odbywa się w naszej wewnętrznej sieci LAN. W przypadku utraty połączenia warto zweryfikować poprawność jej działania. Najczęstsze problemy z siecią wewnętrzną wynikają z jej nieprawidłowego zaprojektowania. Prowadzenie okablowania pod wykładziną czy stosowanie zbyt krótkich jego odcinków prowadzących do powstawania naprężeń na końcówkach powoduje szybkie uszkodzenie połączenia. W przypadku dużych sieci firmowych źródłem problemów może być również sprzęt sieciowy o niewystarczającej wydajności. Projektując sieć wewnętrzną, warto wziąć pod uwagę sytuacje awaryjne. Przykładowo - prowadząc kable listwami ściennymi, dobrze jest pamiętać o możliwości ich łatwej wymiany. Warto również zdecydować się na trasowanie sieci metodą Spanning Tree, która potrafi automatycznie utworzyć awaryjne ścieżki, i przełączyć ruch sieciowy w razie miejscowego uszkodzenia sieci. Dobrą praktyką jest również rezygnacja z łączenia stacji końcowych z siecią za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Choć w dobrych warunkach odpowiedni standard potrafi zapewnić bardzo duże prędkości, to sieć Wi-Fi jest bardzo wrażliwa na interferencje z wszelkimi innymi falami. W skrajnych przypadkach połączenie sieciowe może zostać sparaliżowane przez działające w pobliżu urządzenia elektryczne.
Podsumowanie
Aby zapewnić stabilne działanie sieci, należy rozważnie dobrać technologię, za pomocą której dostarczać chcemy Internet do firmy. Najmniejszą awaryjnością oraz największą wydajnością i stabilnością cechują się łącza światłowodowe. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba rozważnie zaprojektować również sieć wewnętrzną, gdyż to w jej obrębie powstaje najwięcej usterek.