Aktualności

Co wpływa na awaryjność łącza?

19.03.2018

Stabilne działanie połączenia internetowego jest podstawową cechą, jaką posiadać musi sieć firmowa. Co wpływa na awaryjność połączenia i gdzie najczęściej dochodzi do usterek?

Stabilność a awaryjność

Już na etapie wyboru metody dostarczania Internetu do siedziby firmy lub domu, zdawać sobie musimy sprawę z różnic pomiędzy technologiami. Metody bezprzewodowego dostarczania usługi Internet, takie jak transmisja GPRS czy LTE potrafią zapewnić w teorii duże prędkości, jednak są to wartości chwilowe i liczyć się trzeba z dużymi odchyleniami. W biznesie trudno polegać na łączu, które nie trzyma stabilnych parametrów - z tego powodu warto wybrać łącze światłowodowe bądź DSL. Propagacja sygnału przez fizyczne medium w postaci miedzianego kabla bądź wiązki światłowodowej pozwala zachować stabilne działanie łącza w każdych warunkach. Zaletą technologii bezprzewodowych jest brak połączeń kablowych które mogłyby zostać uszkodzone - cały ruch pomiędzy routerem dostępowym a stacją nadawczą odbywa się w paśmie radiowym, więc środowiskiem przesyłowym jest powietrze. Jedyną metodą transferu bezprzewodowego zapewniającą stabilną prędkość w niemal każdych warunkach jest łącze satelitarne skyDSL - jednak oferowane prędkości wykluczają jego komercyjne zastosowanie.

Która technologia jest najbardziej niezawodna?

Uzasadniliśmy już, że najbardziej stabilne warunki pracy uzyskuje się, wybierając łącze światłowodowe, bądź DSL. Która z tych metod jest bardziej podatna na awarie? W przypadku łącza firmowego, które jest dostarczane do siedziby i cechuje się zwykle wysokimi prędkościami, możemy dostrzec wady kabla miedzianego. Najszybsze standardy przesyłu DSL wymagają dużo krótszych odcinków pomiędzy kolejnymi punktami niż łącze światłowodowe. W praktyce oznacza to, że pomiędzy siedzibą naszej firmy a "Internetem" znajduje się więcej urządzeń - a każde z nich to potencjalne miejsce awarii. W obu przypadkach występuje ryzyko uszkodzenia samego połączenia kabla. Przerwanie ciągłości połączenia prowadzi do bardzo poważnych strat pakietów bądź całkowitego przerwania połączenia do czasu wymiany okablowania na danym odcinku. W przypadku takiej awarii dobrze posiadać łącze biznesowe, które charakteryzuje się szerszym wsparciem technicznym i krótszymi czasami napraw.

Awarie wewnątrz sieci LAN

Rozważając ruch pomiędzy klientem końcowym w postaci dowolnego urządzenia sieciowego a internetem łatwo zauważyć, że jego część odbywa się w naszej wewnętrznej sieci LAN. W przypadku utraty połączenia warto zweryfikować poprawność jej działania. Najczęstsze problemy z siecią wewnętrzną wynikają z jej nieprawidłowego zaprojektowania. Prowadzenie okablowania pod wykładziną czy stosowanie zbyt krótkich jego odcinków prowadzących do powstawania naprężeń na końcówkach powoduje szybkie uszkodzenie połączenia. W przypadku dużych sieci firmowych źródłem problemów może być również sprzęt sieciowy o niewystarczającej wydajności. Projektując sieć wewnętrzną, warto wziąć pod uwagę sytuacje awaryjne. Przykładowo - prowadząc kable listwami ściennymi, dobrze jest pamiętać o możliwości ich łatwej wymiany. Warto również zdecydować się na trasowanie sieci metodą Spanning Tree, która potrafi automatycznie utworzyć awaryjne ścieżki, i przełączyć ruch sieciowy w razie miejscowego uszkodzenia sieci. Dobrą praktyką jest również rezygnacja z łączenia stacji końcowych z siecią za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Choć w dobrych warunkach odpowiedni standard potrafi zapewnić bardzo duże prędkości, to sieć Wi-Fi jest bardzo wrażliwa na interferencje z wszelkimi innymi falami. W skrajnych przypadkach połączenie sieciowe może zostać sparaliżowane przez działające w pobliżu urządzenia elektryczne.

Podsumowanie

Aby zapewnić stabilne działanie sieci, należy rozważnie dobrać technologię, za pomocą której dostarczać chcemy Internet do firmy. Najmniejszą awaryjnością oraz największą wydajnością i stabilnością cechują się łącza światłowodowe. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, trzeba rozważnie zaprojektować również sieć wewnętrzną, gdyż to w jej obrębie powstaje najwięcej usterek.

Szanowny gościu!

Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Telnap Telecom Sp.z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "Telnap Telecom") oraz również nasi zaufani partnerzy, z którymi stale współpracujemy (dalej będziemy używać skrótu "Zaufani Partnerzy"). Najczęściej ta współpraca ma na celu wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Listę zaufanych partnerów znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:

  • dopasować treści stron, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę naciśnij przycisk "ZGADZAM SIĘ" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z Usług Telnap Telecom, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych *Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez *WPM SA, *Wirtualną Polskę oraz *Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (są tam również opisane wszystkie wszystkie definicje oznaczone symbolem "*").

ZGADZAM SIĘ  POLITYKA PRYWATNOŚCI