Aktualności

Cyberzagrożenia a backup w sieci firmowej

28.05.2018

Dlaczego tracimy dane i jakie mogą być tego konsekwencje?

Problem z utratą danych jest dość powszechnym zjawiskiem, z którym spotkał się praktycznie każdy użytkownik komputera. Przyczyny utraty ważnych danych mogą być różne, jednak najczęściej to czynnik ludzki ponosi odpowiedzialność za pojawienie się wymienionej sytuacji. Statystycznie dużo rzadziej straty mogą być spowodowane przerwą w dostawie energii elektrycznej lub Internetu, zakłóceniami sieci lub awarią sprzętu i zewnętrznych nośników, na których gromadzimy i przechowujemy dane. Nie można również wykluczyć działania złośliwego oprogramowania lub celowej ingerencji osób trzecich. Każdego dnia w firmach powstają ogromne ilości danych, obejmujących informacje o kontrahentach, bazy produktów, dokumenty księgowe, projekty, wdrożenia i inne. Nic więc dziwnego, że dane te posiadają niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorstwa, jak również zapewniają mu prawidłowe funkcjonowanie. Uszkodzenie lub co gorsza całkowita utrata ważnych plików, dokumentów czy baz danych może powodować istotne konsekwencje dla struktury firmy. W najgorszym wariancie może dojść nie tylko do zaburzenia pracy przedsiębiorstwa, ale również do powstania poważnych strat finansowych.

Dlaczego warto wykonywać backup?

O ile straty spowodowane przez czynnik ludzki lub zdarzenia losowe mogą spotkać każdego, o tyle warto mieć na uwadze fakt, że prowadząc przedsiębiorstwo możemy być szczególnie narażeni na szkodliwe działanie osób trzecich. Nieuczciwa konkurencja może nie cofnąć się przed niczym, aby wejść w posiadanie cennych informacji na temat naszej firmy czy kluczowych kontrahentów. Może to skutkować kradzieżą sprzętu lub nośnika, na którym przechowujemy ważne informacje. Kradzież lub zablokowanie dostępu danych może nastąpić także zdalnie poprzez działania hackerskie lub na skutek złośliwego oprogramowania. Jest to ryzyko, którego nie warto bagatelizować. Żadna firma nie może sobie pozwolić na zaistnienie którejkolwiek z wymienionych sytuacji, dlatego kwestią priorytetową powinno być wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń w firmie oraz strategii odzyskiwania danych. Podjęcie odpowiednich działań pomoże wyeliminować wiele zagrożeń, jak również pozwoli na odzyskać cenne dane w razie ich utraty. Jednym z istotnych kroków, jakie należy w tym celu podjąć jest tworzenie backupów, czyli kopii zapasowych. Jeszcze kilka lat temu do sporządzania kopii i archiwizowania danych wykorzystywane były zewnętrzne nośniki danych w formie płyt CD/DVD – obecnie odchodzi się od tego typu rozwiązań na rzecz pojemnych dysków zewnętrznych oraz dysków sieciowych. Aktualnie coraz większą popularnością cieszą się również tak zwane chmury, dzięki którym możliwe jest umieszczanie danych na zewnętrznych serwerach. Za korzystaniem z takiego rozwiązania przemawiają takie aspekty jak wygoda oraz łatwy dostęp do plików. W efekcie możemy mieć dostęp do danych zawartych w chmurze w każdym miejscu na świecie, bez względu na to czy korzystamy z firmowego sprzętu, telefonu komórkowego, czy tabletu. Przechowując pliki na bezpiecznej redundantnej macierzy sieciowej całkowicie eliminujemy ryzyko związane z fizyczną awarią nośników danych lub ich kradzieżą, co jest niewątpliwą zaletą wymienionego rozwiązania.

Jak chronić dane przed zagrożeniami?

W przypadku ataku hackerskiego może dojść do wycieku ważnych danych, a także ich modyfikacji. O ile nie sposób znaleźć rozwiązanie, które mogłoby zapewnić nam pełną ochronę przed cyberprzestępcami, o tyle jesteśmy w stanie w znaczący sposób zredukować straty, jakie mogą się pojawić na skutek ich działań. Istotną kwestią jest szyfrowanie istotnych dla nas danych czy nawet całych przestrzeni dyskowych. Jeżeli osoba niepożądana w jakiś sposób wejdzie w posiadanie istotnych dokumentów lub plików, będą one w jej rękach całkowicie bezużyteczne. Ponadto wspomnianą już kluczową kwestią jest regularne sporządzanie kopii zapasowych. Pamiętając o częstych backupach będziemy w stanie szybko wrócić do najaktualniejszej wersji danych, bez względu na to czy staniemy się ofiarami hackera czy przypadkowo nadpiszemy ważny plik. W celu dywersyfikacji ryzyka warto przechowywać dane w kilku miejscach, na przykład na dysku zewnętrznym i chmurze lub korzystać z rozwiązań całkowicie redundantnych.

Szanowny gościu!

Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Telnap Telecom Sp.z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "Telnap Telecom") oraz również nasi zaufani partnerzy, z którymi stale współpracujemy (dalej będziemy używać skrótu "Zaufani Partnerzy"). Najczęściej ta współpraca ma na celu wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Listę zaufanych partnerów znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:

  • dopasować treści stron, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę naciśnij przycisk "ZGADZAM SIĘ" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z Usług Telnap Telecom, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych *Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez *WPM SA, *Wirtualną Polskę oraz *Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (są tam również opisane wszystkie wszystkie definicje oznaczone symbolem "*").

ZGADZAM SIĘ  POLITYKA PRYWATNOŚCI