Cyberzagrożenia a backup w sieci firmowej
28.05.2018
Dlaczego tracimy dane i jakie mogą być tego konsekwencje?
Problem z utratą danych jest dość powszechnym zjawiskiem, z którym spotkał się praktycznie każdy użytkownik komputera. Przyczyny utraty ważnych danych mogą być różne, jednak najczęściej to czynnik ludzki ponosi odpowiedzialność za pojawienie się wymienionej sytuacji. Statystycznie dużo rzadziej straty mogą być spowodowane przerwą w dostawie energii elektrycznej lub Internetu, zakłóceniami sieci lub awarią sprzętu i zewnętrznych nośników, na których gromadzimy i przechowujemy dane. Nie można również wykluczyć działania złośliwego oprogramowania lub celowej ingerencji osób trzecich. Każdego dnia w firmach powstają ogromne ilości danych, obejmujących informacje o kontrahentach, bazy produktów, dokumenty księgowe, projekty, wdrożenia i inne. Nic więc dziwnego, że dane te posiadają niebagatelne znaczenie dla przedsiębiorstwa, jak również zapewniają mu prawidłowe funkcjonowanie. Uszkodzenie lub co gorsza całkowita utrata ważnych plików, dokumentów czy baz danych może powodować istotne konsekwencje dla struktury firmy. W najgorszym wariancie może dojść nie tylko do zaburzenia pracy przedsiębiorstwa, ale również do powstania poważnych strat finansowych.
Dlaczego warto wykonywać backup?
O ile straty spowodowane przez czynnik ludzki lub zdarzenia losowe mogą spotkać każdego, o tyle warto mieć na uwadze fakt, że prowadząc przedsiębiorstwo możemy być szczególnie narażeni na szkodliwe działanie osób trzecich. Nieuczciwa konkurencja może nie cofnąć się przed niczym, aby wejść w posiadanie cennych informacji na temat naszej firmy czy kluczowych kontrahentów. Może to skutkować kradzieżą sprzętu lub nośnika, na którym przechowujemy ważne informacje. Kradzież lub zablokowanie dostępu danych może nastąpić także zdalnie poprzez działania hackerskie lub na skutek złośliwego oprogramowania. Jest to ryzyko, którego nie warto bagatelizować. Żadna firma nie może sobie pozwolić na zaistnienie którejkolwiek z wymienionych sytuacji, dlatego kwestią priorytetową powinno być wdrożenie odpowiednich zabezpieczeń w firmie oraz strategii odzyskiwania danych. Podjęcie odpowiednich działań pomoże wyeliminować wiele zagrożeń, jak również pozwoli na odzyskać cenne dane w razie ich utraty. Jednym z istotnych kroków, jakie należy w tym celu podjąć jest tworzenie backupów, czyli kopii zapasowych. Jeszcze kilka lat temu do sporządzania kopii i archiwizowania danych wykorzystywane były zewnętrzne nośniki danych w formie płyt CD/DVD – obecnie odchodzi się od tego typu rozwiązań na rzecz pojemnych dysków zewnętrznych oraz dysków sieciowych. Aktualnie coraz większą popularnością cieszą się również tak zwane chmury, dzięki którym możliwe jest umieszczanie danych na zewnętrznych serwerach. Za korzystaniem z takiego rozwiązania przemawiają takie aspekty jak wygoda oraz łatwy dostęp do plików. W efekcie możemy mieć dostęp do danych zawartych w chmurze w każdym miejscu na świecie, bez względu na to czy korzystamy z firmowego sprzętu, telefonu komórkowego, czy tabletu. Przechowując pliki na bezpiecznej redundantnej macierzy sieciowej całkowicie eliminujemy ryzyko związane z fizyczną awarią nośników danych lub ich kradzieżą, co jest niewątpliwą zaletą wymienionego rozwiązania.
Jak chronić dane przed zagrożeniami?
W przypadku ataku hackerskiego może dojść do wycieku ważnych danych, a także ich modyfikacji. O ile nie sposób znaleźć rozwiązanie, które mogłoby zapewnić nam pełną ochronę przed cyberprzestępcami, o tyle jesteśmy w stanie w znaczący sposób zredukować straty, jakie mogą się pojawić na skutek ich działań. Istotną kwestią jest szyfrowanie istotnych dla nas danych czy nawet całych przestrzeni dyskowych. Jeżeli osoba niepożądana w jakiś sposób wejdzie w posiadanie istotnych dokumentów lub plików, będą one w jej rękach całkowicie bezużyteczne. Ponadto wspomnianą już kluczową kwestią jest regularne sporządzanie kopii zapasowych. Pamiętając o częstych backupach będziemy w stanie szybko wrócić do najaktualniejszej wersji danych, bez względu na to czy staniemy się ofiarami hackera czy przypadkowo nadpiszemy ważny plik. W celu dywersyfikacji ryzyka warto przechowywać dane w kilku miejscach, na przykład na dysku zewnętrznym i chmurze lub korzystać z rozwiązań całkowicie redundantnych.