Czy VoIP jest lepszy od linii analogowej?
30.07.2018
Telefonia internetowa
Telefony stacjonarne jeszcze do niedawna stanowiły podstawowe wyposażenie biur i tym samym niezbędne narzędzie pracy wielu firm. Wraz z biegiem lat technologia się zmieniła, dzięki czemu zyskaliśmy dostęp do nowocześniejszych i wiele tańszych rozwiązań, dającym nam pełną mobilność. Dziś dzięki coraz większej popularności telefonii komórkowej i szerokiemu spektrum możliwości, jakie oferuje, zyskaliśmy pełną swobodę w zakresie telekomunikacji. Możemy zatem łączyć się z numerami z całego świata, nie ponosząc przy tym większych kosztów, jak również sami możemy korzystać z firmowego numeru z dowolnego miejsca. Nic więc dziwnego, że nie tylko duże przedsiębiorstwa chętnie korzystają z telefonii internetowej, ale również małe firmy, poszukujące tanich rozwiązań.
Czym jest VoIP?
Technologia VoIP (z ang. Voice over Internet Protocol) służy do transmisji mowy i dźwięku w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu łącz internetowych bądź konkretnych sieci korzystających z protokołu IP. Warunkiem umożliwiającym prowadzenie rozmów za pośrednictwem telefonu VoIP jest korzystanie z sieci komutacji pakietów. Przy wykorzystaniu protokołu IP wraz z innymi technologiami sieciowymi drugiej warstwy, następuje przetworzenie głosu na wersję cyfrową, po czym ulega on skompresowaniu i podzieleniu na mniejsze pakiety. Powstałe w ten sposób pakiety są następnie przekazywane dalej do odbiorcy razem z innymi informacjami. Aby móc korzystać z możliwości, jakie oferuje VoIP, niezbędne jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury, na którą składają się takie elementy jak bramka VoIP, która odpowiada za realizowanie połączeń w czasie rzeczywistym z sieci IP do innych sieci; routery, serwery, telefony, komputery wraz z oprogramowaniem oraz niezbędne kodeki i protokoły.
Zalety korzystania z telefonu VoIP
Niekwestionowaną zaletą, jaka przemawia za korzystaniem z technologii VoIP jest jej cena. Kwestia ta jest szczególnie istotna dla przedsiębiorców, posiadających w swojej firmie wiele stanowisk telefonicznych, gdzie telefon stanowi podstawowe narzędzie pracy. Zastąpienie tradycyjnej linii analogowej telefonią internetową pozwala na zredukowanie kosztów związanych z utrzymaniem biura, co wynika między innymi z braku konieczności opłacania drogiego abonamentu oraz znacznego obniżenia kosztów połączeń wykonywanych na telefony komórkowe, stacjonarne oraz na numery zagraniczne. W efekcie zyskujemy nie tylko korzystniejszy cennik za wykonywane połączenia, ale i wszystkie koszty, jakie z tego tytułu ponosimy, obejmują wyłącznie realny czas połączeń, bez dodatkowych opłat. Innym atutem technologii VoIP jest jej mobilność, co oznacza, że możemy w niej korzystać z niemal każdego miejsca, bez względu na to czy spędzamy czas w biurze, czy przebywamy w za granicą. Możliwe jest to poprzez przekierowywanie rozmów z telefonu stacjonarnego na telefon komórkowy, dzięki czemu zawsze możemy być dostępni dla naszych klientów, kontrahentów czy partnerów biznesowych. Warto również wziąć pod uwagę fakt, że VoIP nie jest związany z konkretnym numerem telefony, ale z kontem użytkownika lub adresem SIP, dzięki czemu możliwe jest przyjmowanie kilku połączeń jednocześnie oraz przełączanie się pomiędzy rozmówcami. Wykorzystanie technologii VoIP w firmie, pozwala również na stworzenie centrali telefonicznej, zarządzającej przychodzącymi połączeniami. Aspekt ten jest szczególnie przydatny w przypadku większych przedsiębiorstw o złożonej strukturze, w których funkcjonuje wiele działów. Dzięki wirtualnej centrali, osoba dzwoniąca może pokrótce określić cel rozmowy i bezpośrednio połączyć się z interesującym ją działem w firmie. Podobne rozwiązania wykorzystywane są na infoliniach.
VoIP a linia analogowa
Wykorzystanie w przedsiębiorstwie telefonów VoIP niewątpliwie daje więcej możliwości, w porównaniu z korzystaniem z linii analogowej. Technologia VoIP doskonale łączy takie aspekty jak mobilność z niską ceną. To co składa się na niski koszt usługi to, zarówno niski koszt stworzenia odpowiedniej infrastruktury, brak opłat abonamentowych, bezpłatne rozmowy w obrębie sieci jednego operatora oraz niskie opłaty za połączenia krajowe oraz międzynarodowe. Za pośrednictwem telefonu VoIP możemy również uzyskać lepszą jakość rozmów w porównaniu do telefonów stacjonarnych, jeżeli dysponujemy szerokopasmowym dostępem do Internetu. Warto mieć jednak na uwadze fakt, że jakość połączeń, jaką jesteśmy w stanie uzyskać za pośrednictwem telefonu VoIP, zależy przede wszystkim od jakości połączenia z Internetem. W przypadku łącza o zbyt małej przepustowości, niestabilnego działania sieci, a także wszelkich przerw w dostawie Internetu lub prądu, technologia ta może okazać się bezużyteczna. Pod względem niezawodności, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będą telefony analogowe, które do prawidłowego działania wymagają jedynie bezpośredniego połączenia do linii telefonicznej. Działanie linii analogowej jest również w pełni niezależne od dostawy prądu, dzięki czemu wszystkie rozmowy mogą odbywać się w sposób ciągły, bez względu na czynniki zewnętrzne.
Co jest lepsze?
VoIP pomimo wielu zalet jest technologią, która może okazać się zawodna. Aby móc wygodnie korzystać z możliwości, jakie oferuje, należy w pierwszej kolejności zadbać o to, aby nasze łącze internetowe posiadało odpowiednią przepustowość. Warto jednak pamiętać, że nawet najlepsza jakość łącza nie jest nam w stanie zagwarantować pełnej niezawodności, ponieważ każda przerwa w dostawie Internetu czy prądu może sparaliżować pracę naszej firmy. Idealnym rozwiązaniem może okazać się zakup urządzenia hybrydowego, które łączy telefon analogowy z VoIP, dzięki któremu możliwe jest przełączanie się między trybem stacjonarnym a telefonią internetową.