Aktualności

Jak przechowywać dane wewnątrz przedsiębiorstwa?

08.10.2018

W komputerach firmowych codziennie są generowane i przetwarzane ogromne ilości danych, począwszy od dokumentów księgowych, przez rozmaite projekty, po pokaźne bazy danych. Biorąc pod uwagę konieczność przetwarzania i przechowywania rozmaitych dokumentów w firmie, powinniśmy dobrze rozważyć sposób ich przechowywania, aby był on niezawodny, wydajny, a także by zapewniał newralgicznym danym najwyższe bezpieczeństwo.

O czym warto pamiętać

Najczęściej w małych firmach, które nie chcą dokonywać inwestycji w dodatkowe urządzenia, na jednym z komputerów pracujących w sieci tworzy się folder udostępniony za pomocą funkcji „udostępnianie plików i folderów” w systemach Windows, co ma w systemach unixowych swój odpowiednik nazywający się Samba. Jest to najprostsze, ale i w praktyce najbardziej niebezpieczne rozwiązanie na udostępnianie plików wewnątrz sieci. Rozwiązania tego nie można traktować, jako nadającego się do zastosowań profesjonalnych i generalnie nie powinno się go stosować, jeżeli udostępnianie ma charakter regularny. Przede wszystkim działanie tej formy udostępniania jest zależne od dostępności komputera, który pliki udostępnia. Każda awaria czy niedostępność tego komputera odcina firmę od danych. Dodatkowo ciężko o automatyczne rozwiązanie backupujące, choć oczywiście w praktyce sporządzanie kopii zapasowych jest możliwe. Należy również pamiętać, że w większości przypadków firmy decydują się na tworzenie folderów udostępnionych na tych samych dyskach, na których działa system operacyjny, co z kolei przekłada się na żywotność dysków. Dodatkowo jest to nieekonomiczne, ponieważ urządzenie musi być włączone przez cały czas, w którym chcemy uzyskiwać dostęp do danych.

Nie można jednak traktować Samby, jako rozwiązania bezużytecznego. Można bowiem wdrożyć ją na wielu innych urządzeniach, które posiadają znacznie lepsze możliwości, bez konieczności doktoryzowania się w zakresie oprogramowania do robienia backupów w naszej przestrzeni. Dodatkowo większość z tych urządzeń posiada dużo szerszy zakres możliwości dostępnych out-of-the-box. Zazwyczaj, jeżeli posiadamy w firmie router z portem USB, daje on już pewne możliwości w zakresie udostępniania. Zwykle jednak prostsze urządzenia posiadają mocno ograniczony zakres możliwości, stąd też warto rozważyć zakup tak zwanego dysku sieciowego, zwanego popularnie NASem.

Czym jest NAS i co warto o nim wiedzieć?

NASy są urządzeniami dedykowanymi do przechowywania i udostępniania danych. Zwykle nawet najprostsze urządzenia tego typu posiadają szereg możliwości, o które ciężko przy udostępnianiu z systemu Windows. Do tych możliwości można zaliczyć między innymi proste zarządzanie uprawnieniami, logowanie czynności odbywających się na dyskach, automatyczne włączanie i wyłączanie urządzenia oraz wiele rozmaitych funkcji backupowych. W przypadku urządzeń typu NAS mówimy o tak zwanych zatokach, czyli ilości dysków, jakie możemy w urządzeniu umieścić. Najczęściej spotykane są NASy jednozatokowe i dwuzatokowe. Jeżeli zdecydujemy się na NASa dwuzatokowego i włożymy do niego dwa dyski o identycznych pojemnościach, możemy zastosować tak zwany RAID. W przypadku NASów dwuzatokowych wyróżniamy:

  • RAID 0, określanego jako stripping

  • RAID 1, określanego jako mirroring

Pierwsze z rozwiązań tworzy nam ciągłą przestrzeń o rozmiarze równym wspólnej przestrzeni na obu dyskach. Z kolei RAID 1 polega na współpracy wielu dysków w urządzeniu w celu zagwarantowania najwyższej możliwej dostępności i jednocześnie zabezpiecza przed utraty danych w przypadku utraty jednego z dysków – dane na obu dyskach są takie same, a całkowita dostępna przestrzeń ma rozmiar jednego dysku.

Podsumowanie

NASy z dwoma dyskami można nabyć już za kilkaset złotych, a dają one realną gwarancję bezpieczeństwa i niezawodności naszej przestrzeni dyskowej. Zazwyczaj te urządzenia posiadają bardzo prosty interfejs konfiguracyjny, dzięki czemu nawet osoby bez specjalistycznej wiedzy są w stanie szybko i bez zbędnych problemów dokonać konfiguracji najważniejszych ustawień. Dodatkowo większość tego typu urządzeń posiada szereg dodatkowych rozwiązań, dzięki którym niezawodność i bezpieczeństwo danych można dodatkowo podnieść. Jedną z tych funkcji jest możliwość tworzenia dziennych kopii danych i umieszczania ich na dysku lub nawet na serwerze zdalnym. Tego typu rozwiązanie jest jedną z optymalnych metod utrzymania danych w firmie.

Szanowny gościu!

Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będziemy my: Telnap Telecom Sp.z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej będziemy używać skrótu "Telnap Telecom") oraz również nasi zaufani partnerzy, z którymi stale współpracujemy (dalej będziemy używać skrótu "Zaufani Partnerzy"). Najczęściej ta współpraca ma na celu wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Listę zaufanych partnerów znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby:

  • dopasować treści stron, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,
  • zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,
  • dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,
  • pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Pragniemy też wspomnieć, że na większości stron internetowych dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych parterów.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak zakomunikować nam Twoją wolę skorzystania z tych praw.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz). Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych podmiotów trzecich będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.

Dlatego też proszę naciśnij przycisk "ZGADZAM SIĘ" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z Usług Telnap Telecom, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych *Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych) przez *WPM SA, *Wirtualną Polskę oraz *Zaufanych Partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (są tam również opisane wszystkie wszystkie definicje oznaczone symbolem "*").

ZGADZAM SIĘ  POLITYKA PRYWATNOŚCI